Direktlänk till inlägg 24 mars 2009

Tisdag idag!

Av Hanna Andersson - 24 mars 2009 21:04

Idag har jag varit i skolan och lyssnat på redovinsnigar av T6:orna. Temat är vård och det är väldigt intressant att höra om alla vårdavdelningar och vilka tolksituationer som kan inträffa!

Det är bara att inse: Är man tolk, så är man med från allt från förlossningar till bortgångar och begravningar... Ett mer varierande yrke får man väll leta efter?


Efter skolan stack jag till Blodcentralen för att lämna blod.

Det är BLODBRIST i nästan Hela Sverige! BARA SÅ NI VET!

Göteborg och Kungälv har Akut blodbrist! Nu kommer jag att berätta varför JAG tycker att man ska lämna blod!

*Blod är nödvändigt för att en operation ska bli av. Det måste finnas reserver. Det gäller ALLA operationer!

*Om INTE en blodreserv finns på sjukhuset är de OMÖJLIGT att rädda ex: personer som drabbats av en trafikolycka, kvinnor som genomgår en svår förlossning, personer som genomgår cancerbehandling mm.

*För att ett sjukhus ska fungera optimalt bör 1500 påsar blod finnas i lager. I början av Januari hade Sahlgrenska ca 600 (!) påsar. Det klassas som akut blodbrist! Skulle en större olycka inträffa, tex: Stor trafikolycka eller liknande, finns det alltså inte stora chanser att kunna rädda patienterna...

Skåne hade vid samma tidpunkt 170 (!!!!!) påsar med A+ blod. För att klara behovet behövs minst 500!!!


Seriöst människor! ÄR DET SÅHÄR NI VILL HA DET!?!?!?!

I min familj är 100% av alla som FÅR lämna blod Blodgivare! (3/4 personer och då får inte brorsan för han är under 18...) Kan ni säga detsamma!?


Jag hackar inte på er som inte FÅR lämna blod! Det finns nämnligen regler för det, men ni andra? Vad har ni för anledningar? Nålrädsla?

Genom att bli stucken i armen ( Å HERRE GUD!! HUR SKA JAG ÖVERLEVA DET?!?!?!?!?! *ironi....) räddar man inte bara någon annans liv, man ser till att det finns en reserv till sig själv den dagen man råkar ut för något! Hur många av oss kommer ALDRIG att genomgå en operation? Eller Olycka!?


DET ÄR VÅR FÖRBANNADE PLIKT ATT SE TILL ATT DET FINNS BLOD! SÅ ATT MÄNNISKOR SOM BEHÖVER HJÄLP FÅR DET! HUR SVÅRT KAN DET VARA!!!


Nej, jag tycker inte att nålrädsla ger någon RÄTT att snylta på det som jag har donerat, om den inte ger något tillbaka! En förutsättning för att få blod, borde vara att man har donerat. OBS! OM MAN FÅR!

För helt ärligt... hur mycket tid tar det... 30min, 3-4ggr om året... och då får man kaffe och macka också...


Nej skärpning allihoppa! Åk till närmaste sjukhus! Här hittar ni allt ni behöver veta!


Nu har jag hittat en ny video! Denna är från min skola och det är Peter som blir intervjuvad om linjen. Peter går i T6. I klippet finns hela klassen och en av mina lärare, Lars Gunnar. Ha en bra kväll!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Andersson - 27 juni 2009 09:17

Men FY *** va det är kallt i vattnet!!!! Brorsan, Carro och jag var ute och badade i förrgår.. Det var det jäkligaste! Men så var det ju en massa brännisar där också. När det blir varmare så försvinner dom ju. Micke brännde sig, 2 ggr.... Smarto.......

Av Hanna Andersson - 23 juni 2009 08:46

Men idag ska Elsa opereras. Började morgonen med att köra henne till Västra Djursjukhuset och sedan lämnade jag mamma vid tåget.   Så nu är det bara att vänta på rapport...   Det är ju ändå ganska duktigt att ha hunnit handla, lämna hund hos veterin...

Av Hanna Andersson - 3 juni 2009 19:11

Ja det ska bli ganska skönt! Valpar, hav och sol. Det är ju väldigt trevliga saker!   Härom natten upptäckte jag att zeqå är en "vintervalp". Jag vaknade av att han satt och gnällde vid grinden till mitt rum. Det tog ett tag innan jag fattade vad han...

Av Hanna Andersson - 31 maj 2009 09:26

JO! I onsdags åkte jag och klassen till Köpenhamn! Dagen började med en tågresa med Jenny in till GBG där vi besökte Forex och Pressbyrån för att bunkra upp med allt vi behövde inför den 4 timmar långa tågresan till Köpenhamn!   När vi var klara hit...

Av Hanna Andersson - 17 maj 2009 16:34

Ja som ni ser är inte Norge med. Avsiktligt.   Årets Eurovision var väll ett av de bästa någonsin! Helt suveränt! (För er som inte vet det... Jag älskar Eurovision!) Självklart fanns det bottennapp men det gör det ju i alla sammanhang! Men såååååå ...

Ovido - Quiz & Flashcards