Alla inlägg under mars 2009

Av Hanna Andersson - 27 mars 2009 14:09

Här är en annan... Också ASL. Och för er som inte vet vad det betyder: Synd för er!


Av Hanna Andersson - 27 mars 2009 13:54

Efter så mycket skrivande om både det ena och det andra, så har INGEN en enda åsikt... Lite konstigt kan man tycka... Eller så är det ingen som läser...


Här är iaf en annan version av Kate Perrys "Hot and Cold" denna gången på ASL ( American sign language) Den är lite seg i starten bara.... han tjötar så mkt.. 

Av Hanna Andersson - 25 mars 2009 20:06

Här kommer ett annat bidrag! Denna gången på ASL! (American Sign Language)


Av Hanna Andersson - 25 mars 2009 20:05

Här kommer en liten låt!  Tänkte bombardera er! Jag tycker det är såååå bra!

Av Hanna Andersson - 24 mars 2009 21:04

Idag har jag varit i skolan och lyssnat på redovinsnigar av T6:orna. Temat är vård och det är väldigt intressant att höra om alla vårdavdelningar och vilka tolksituationer som kan inträffa!

Det är bara att inse: Är man tolk, så är man med från allt från förlossningar till bortgångar och begravningar... Ett mer varierande yrke får man väll leta efter?


Efter skolan stack jag till Blodcentralen för att lämna blod.

Det är BLODBRIST i nästan Hela Sverige! BARA SÅ NI VET!

Göteborg och Kungälv har Akut blodbrist! Nu kommer jag att berätta varför JAG tycker att man ska lämna blod!

*Blod är nödvändigt för att en operation ska bli av. Det måste finnas reserver. Det gäller ALLA operationer!

*Om INTE en blodreserv finns på sjukhuset är de OMÖJLIGT att rädda ex: personer som drabbats av en trafikolycka, kvinnor som genomgår en svår förlossning, personer som genomgår cancerbehandling mm.

*För att ett sjukhus ska fungera optimalt bör 1500 påsar blod finnas i lager. I början av Januari hade Sahlgrenska ca 600 (!) påsar. Det klassas som akut blodbrist! Skulle en större olycka inträffa, tex: Stor trafikolycka eller liknande, finns det alltså inte stora chanser att kunna rädda patienterna...

Skåne hade vid samma tidpunkt 170 (!!!!!) påsar med A+ blod. För att klara behovet behövs minst 500!!!


Seriöst människor! ÄR DET SÅHÄR NI VILL HA DET!?!?!?!

I min familj är 100% av alla som FÅR lämna blod Blodgivare! (3/4 personer och då får inte brorsan för han är under 18...) Kan ni säga detsamma!?


Jag hackar inte på er som inte FÅR lämna blod! Det finns nämnligen regler för det, men ni andra? Vad har ni för anledningar? Nålrädsla?

Genom att bli stucken i armen ( Å HERRE GUD!! HUR SKA JAG ÖVERLEVA DET?!?!?!?!?! *ironi....) räddar man inte bara någon annans liv, man ser till att det finns en reserv till sig själv den dagen man råkar ut för något! Hur många av oss kommer ALDRIG att genomgå en operation? Eller Olycka!?


DET ÄR VÅR FÖRBANNADE PLIKT ATT SE TILL ATT DET FINNS BLOD! SÅ ATT MÄNNISKOR SOM BEHÖVER HJÄLP FÅR DET! HUR SVÅRT KAN DET VARA!!!


Nej, jag tycker inte att nålrädsla ger någon RÄTT att snylta på det som jag har donerat, om den inte ger något tillbaka! En förutsättning för att få blod, borde vara att man har donerat. OBS! OM MAN FÅR!

För helt ärligt... hur mycket tid tar det... 30min, 3-4ggr om året... och då får man kaffe och macka också...


Nej skärpning allihoppa! Åk till närmaste sjukhus! Här hittar ni allt ni behöver veta!


Nu har jag hittat en ny video! Denna är från min skola och det är Peter som blir intervjuvad om linjen. Peter går i T6. I klippet finns hela klassen och en av mina lärare, Lars Gunnar. Ha en bra kväll!

Av Hanna Andersson - 20 mars 2009 19:02

Jag har inte riktigt haft tid och ork för att skriva i bloggen men nu tänkte jag att jag skulle göra ett inlägg!


Förra veckan var jag på TUFF och praktiserade. Det var ganska kul, även om det inte var så mycket mer än att vara med på  lektionerna. Men det blev mycket tecken så det var väldigt bra!

På tisdagen var vi på Universeum och fick redovisa i grupper. Det var väldigt skönt att komma in i regnskogen då det var minusgrader ute....


På torsdagen var det en liten paus i lektionerna och vi fick gå till Miklagård och lyssna på en föreläsning med Patrik Nordell. Den handlade om Deafhood och var JÄTTEINTRESSANT!

Det jobbiga var att se klipp från en skola som jobbade efter den orala metoden och sedan se lärarna sitta och säga att dom varit med om det!

(För er som inte vet: Orala metoden är den metod som använts och som på vissa platser fortfarande används i dövskolor. Den går ut på att döva barn inte får teckna utan ska lära sig att prata. Dom får heller inte lära sig att skriva eller något annat användbart utan dom får lära sig att PRATA...)

Det var en tuff föreläsning men den var nyttig!


Nu är man tillbaka i skolan och försöker jobba ikapp allt som man har missat...


Förra helgen tog jag och mamma en resa till Örebro men Zeqå. Det var årsmöte för svenska klubben föe engelsk bulldogg. Trevligt att träffa alla och vara med och påverka! Också väldigt kul att träffa Yvonnes lilla Barbie!

(Tibetanskspaniel valp)

 Zeqå var som en drömm....


Nu har jag och mamma varit och lämnat långnäsorna eftersom vi inte ska vara hemma i helgen. Imorgon åker vi till Nordens Ark på Avelskonf.


Här är ett litet klipp! Tänkte att det ska vara lite tecken denna månaden! 

Ovido - Quiz & Flashcards